Budoucnost práce a pracujících / Cesty emancipace IV

4. díl diskusního cyklu na téma emancipace, rozhovor Barbory Černušákové s bývalým Uber řidičem Yaseenem Aslamem o práci a pracujících v gig ekonomice, promítá se v úterý 22. 6. v 19:00 CET.

Další podrobnosti najdete zde.

V únoru letošního roku vyhrála skupina řidičů soudní spor proti společnosti Uber, který se stal přelomovým vítězstvím ve Spojeném království. Po pěti letech a dvou odvoláních Nejvyšší soud rozhodl, že řidiči jsou zaměstnanci, a nikoli nezávislí kontraktoři, jak tvrdila firma. To znamená, že by měli mít nárok na minimální mzdu, placenou dovolenou nebo ochranu před neférovým propuštěním. Vzhledem k tomu, že platformy gig ekonomiky mění svět práce – zejména pracovní podmínky, délku pracovního dne, pravidelnost práce i příjmů –, pracovníci v řadě zemí v Evropě i mimo ni úspěšně napadají praktiky v gig ekonomice u soudů. Barbora Černušáková, londýnská výzkumnice zaměřující se na práva pracovníků, bude v rozhovoru s Yaseenem Aslamem, jedním z řidičů, kteří zažalovali Uber ve Velké Británii, diskutovat o realitě řidičů pracujících s pomocí aplikací v Londýně; o nadreprezentaci pracujích z etnických minorit v gig ekonomice a jejich organizování za lepší pracovní podmínky.

Další díly cyklu

I. díl, „Black Lives Matter v Čechách“, online zde
II. díl, „Stop potratům? Potraty jsou. Černý protest v Polsku“, online zde
III.  díl, „Svobodný Kurdistán. Národní osvobození a výzva internacionalismu“, online zde
V. díl (červenec): Proti anticikanismu

Cesty emancipace

Toto jaro, ve spolupráci s Městskou knihovnou v Praze a s podporou programu „Odolná společnost pro 21. století“ (Strategie AV 21), časopis Kontradikce připravuje cyklus diskusí na téma emancipace: každý měsíc se zaměříme na nové téma z aktuálního dění v sociálních hnutích usilujících o lidskou svobodu. Budeme debatovat s odbornicemi a aktivistkami, s aktivisty a odborníky, abychom se skrze palčivé otázky naší současnosti dostali k podstatě trvalejších problémů. Pokusíme se o formulaci komplexnějších otázek, protože podle nás problematika emancipace nesnese zjednodušující odpovědi. Víme, že současnost bude brzy dějinami. Naštěstí dějiny nikdy nejsou zcela minulostí.